|
|
HIZ Info br. 7/2025
Vijesti
Međimurje među top 10 europskih regija budućnosti prema Financial Timesu
Financial Times ponovno je uvrstio Međimurje među deset najboljih europskih regija budućnosti, što je peti put zadnjih 12 godina.
Međimurski župan Matija Posavec kaže da je to rezultat uspješne suradnje javnog sektora, gospodarstva i stanovništva, te dodatni poticaj za daljnji napredak.
"Izbor je obuhvatio više od 150 europskih regija i gradova rangiranih prema manjim, srednjim, većim ili mikrogradovima ili regijama. Peti puta u proteklih 12 godina Međimurska županija je u tom respektabilnom društvu", rekao je Posavec u srijedu na konferenciji za novinare. Međimurje je konkurentno prije svega zbog izvozne orijentiranosti, a izvoz po stanovniku više je nego dvostruko veći od hrvatskog prosjeka, rekao je.
Prednostima regije smatra kvalificirane radnike, industrijsku modernizaciju i porezne olakšice.
„Jedino u Međimurju ni jedna općina ni grad nema prirez i to ne od jučer, nego je tako zadnjih nekoliko godina", napomenuo je. Osim gospodarskog razvoja, Posavec ističe važnost kvalitete života, ravnomjernog razvoja i održivosti.
Međimurje prema njegovim riječima zadnjih osam godina ima jedan od najvećih porasta zaposlenosti i dohotka stanovništva. Smatra da je članstvo Hrvatske u EU-u donijelo brojne koristi, među kojima je rast izvoza u Međimurju na šest tisuća eura po stanovniku, što je povećanje od 2,7 puta u odnosu na prije deset godina.
Međimurje također ulaže u obnovljive izvore energije te u obrazovanje. "Iako je ovo značajno priznanje, nije nam cilj nego je sredstvo da budemo još bolji", rekao je Posavec.
(Hina) pročitajte više
|
U 3. maju izvršena primopredaja broda i započela gradnja polarnog kruzera
U riječkom brodogradilištu 3. maj u srijedu je obavljena primopredaja broda Algoma Endeavour za kanadskog naručitelja Algoma Corporation i svečani početak rezanja čelika za polarni kruzer za naručitelja Scenic Group, u nazočnosti premijera Andreja Plenkovića, ministra gospodarstva Ante Šušnjara, riječkog gradonačelnika Marka Filipovića i drugih uzvanika.
Algoma Endeavour je samoiskrcavajući brod za prijevoz rasutog tereta, a plovit će po Velikim jezerima. Dosadašnji direktor brodogradilišta 3. maj Edi Kučan zahvalio se Vladi i premijeru Andreju Plenkoviću na podršci brodogradilištu posljednjih godina, zahvaljujući kojoj su izgrađena četiri broda.
"Potvrdili smo međusobno povjerenje, a hrvatska brodogradnja ostaje svjetski relevantna industrija, na najvišoj tehničkoj i inženjerskoj razini, prepoznata u svijetu", rekao je Kučan.
Predstavnik naručitelja Robert Houston također je istaknuo podršku Vlade u gradnji i dovršenju broda Algoma Endeavour, dodajući da se nada da će se ta podrška nastaviti.
Predsjednik Vlade Andrej Plenković zahvalio je Upravi 3. maja i Ediju Kučanu, nadležnima u ministarstvima gospodarstva i financija, HBOR-u te radnicima brodogradilišta na tome što su uložili enorman doprinos da 3. maj i danas djeluje. "Ključan i prijeloman moment je bila uspostava povjerenje između Vlade i Uprave 3. maja. Vjerovali smo u vašu sposobnost te odlučili kao Vlada pratiti 3. maj da se dovrše četiri velika projekta, koji su doprinos velikoj tradiciji hrvatske brodogradnje", rekao je Plenković. Istaknuo je da se krenulo u ukupnu konsolidaciju poslovanja riječkoga brodogradilišta te će nova tvrtka 3. maj 1905 nastaviti s radom, ostvarivati nove projekte i graditi nove brodove. "Vlada je bila uz vas i bit će u budućnosti", zaključio je premijer.
Nakon toga je priređen svečani početak rezanja čelika za novi polarni kruzer Scenic Group, treći koji se gradi u hrvatskim brodogradilištima, nakon prvog u Uljaniku i drugog u 3.maju. Vlasnik tvrtke naručitelja Glen Moroney istaknuo je da su prva dva kruzera bila najluksuznija i najkvalitetnija polarna kruzera na svijetu, a da će ovaj nove generacije otići i dalje od toga. Ocijenio je da je hrvatska brodogradnja na najvišoj razini i da se po kvaliteti ne može s ničim usporediti.
Premijer Plenković je istaknuo da je ta gradnja dio suradnje Scenic Group i hrvatskih brodogradilišta te povjerenje Moreneya u njih. "Ovi brodovi pokazuju za što je hrvatska brodogradnja sposobna. Vlada je uspostavila partnerski odnos s brodogradilištem, a ono i koncesionar koji gradi novi kruzer, tvrtka MKM Yachts pokazuju ambiciju i žilavost", istaknuo je premijer.
Zadovoljstvo početkom gradnje novog broda izrazila je i predsjednica Uprave nove tvrtke 3. maj 1905, nasljednika tvrtke 3. maj, Vjera Marić.
(Hina) pročitajte više
|
Održana 29.skuština HIZ-a
U srijedu, 26. veljače 2025.g. održana je 29. redovna skupština HIZ-a na kojoj su članovi Skupštine usvojili Izvješće Predsjednika o radu Udruge za 2024.godinu i Financijsko izvješće udruge Hrvatski izvoznici za 2024.g. Na Skupštini Hrvatskih izvoznika, donesena je i odluka kojom je usvojeno imenovanje za člana Upravnog Odbora, g. Igora Vrdoljaka, predsjednika Uprave Metal Product-a d.o.o. Nakon Skupštine, prof.dr.sc. Marijana Ivanov, glavna makroekonomistica HIZ-a održala je prezentaciju na temu: „Makroekonomsko okruženje i izvoz“, navodeći ključna globalna makroekonomska kretanjima i projekcije referentnih institucija. Na kraju događanja prof.dr.sc.Slavko Vidović, član Upravnog odbora HIZ-a te osnivač i vlasnik Infodom-a d.o.o., održao je prezentaciju na temu: DX TRANSFORMACIJA U FUNKCIJI POSLOVNOG RASTA: DIGITAL & AI, navodeći važnost primjene digitalne transformacije u poslovanju. [dokument1] [dokument2] pročitajte više
|
O članovima
Ericsson NT i HT Mostar potpisali nove ugovore
Ericsson Nikola Tesla i HT Mostar potpisali su nove ugovore vrijedne 2,7 milijuna eura, čime se nastavlja uspješna dugogodišnja suradnja između tih kompanija, izvijestili su u utorak iz Ericsson NT.
Ugovore su potpisali predsjednica Ericssona Nikole Tesle Gordana Kovačević i predsjednik Uprave HT-a Mostar Goran Kraljević. Ugovorena je usluga upravljanja softverom za ukupnu instaliranu bazu Ericssonovih rješenja u mreži HT-a Mostar za razdoblje od 2025. do 2027. godine, novo proširenje radijske pristupne mreže te implementacija kontrole pristupa i kvalitete usluge za uvođenje VoLTE funkcionalnosti.
Realizacijom ovih ugovora, kako se navodi, dodatno će se modernizirati i proširiti postojeća baza Ericssonovih rješenja u radijskoj i paketskoj jezgrenoj mreži HT-a Mostar te omogućiti jednostavnije i agilnije upravljanje kao i kreiranje novih naprednih usluga na zadovoljstvo krajnjih korisnika bosanskohercegovačkog operatora.
Aktivnosti na realizaciji ugovorenih poslova kreću odmah.
(Hina) pročitajte više
|
Prihodi JGL Grupe prošle godine uzletjeli iznad 250 milijuna eura
JGL, domaća farmaceutska kompanija u domaćem vlasništvu, objavila je nerevidirane konsolidirane poslovne rezultate za 2024. godinu, ostvarivši izniman rast prihoda od prodaje i povećanje dobiti. Dosegnuvši 254 milijuna eura, poslovni prihodi JGL Grupe porasli su za 20 posto u odnosu na isto razdoblje prethodne godine, dok je dobit prije oporezivanja (EBT) ostvarila skok od 32 posto, dosegnuvši 28,4 milijuna eura. Dvoznamenkasti rast JGL nastavlja dvoznamenkasti rast i u osnovnom, farmaceutskom poslovanju, gdje je JGL Pharma ostvarila 216,2 milijuna eura poslovnih prihoda, što predstavlja povećanje od 21 posto u odnosu na isto razdoblje prošle godine. Istovremeno, dobit prije oporezivanja dosegnula je 26,9 milijuna eura, uz impresivno povećanje od 34 posto. Ostvareni financijski pokazatelji, koji odražavaju dvostruki rast poslovanja u protekle četiri godine, potvrđuju stabilnost kompanije te otvaraju prostor za nova ulaganja, jačanje prisutnosti na ključnim, kao i širenje na novim tržištima. Sličan, pozitivan trend dvoznamenkastog rasta bilježi i povezana tvrtka Adrialab, kao i ljekarničko poslovanje kroz ZU Ljekarnu Pablo i Primorske ljekarne. “Povećanje prihoda rezultat je kontinuiranog ulaganja u istraživanje i razvoj, proizvodne tehnologije, marketinške operacije i druga područja koja su vezana uz terapijske skupine oftalmologije, dermatologije te gripe i prehlade, kao i ekspanzije poslovanja. Implementacija digitalnih rješenja i fokus na operativnu učinkovitost donijeli su značajne pomake u zadovoljstvu naših globalnih pacijenata, što se pozitivno odrazilo na poslovne pokazatelje. Čestitam svim zaposlenicima na uspjehu, s ovakvim temeljima spremni smo za izazove koji su pred nama. U kontekstu iznimno nestabilnog poslovnog okruženja, ključno je zadržati visoku razinu odgovornosti, prilagodljivosti i stalnog opreza”, izjavio je Mislav Vučić, glavni izvršni direktor JGL-a. Vučić je povodom objave rezultata podsjetio na uspješno izdavanje nove emisije obveznica od 60 milijuna eura krajem 2024. godine, najvećeg izdanja obveznica povezanih s održivošću u privatnom nefinancijskom sektoru Republike Hrvatske. Upravljanje dugom i stabilno poslovanje JGL-a rezultirali su i smanjenjem omjera neto duga i EBITDA u 2024. godini, što dodatno osnažuje financijsku stabilnost kompanije i otvara nove investicijske potencijale. Proizvedeno je ukupno 60,2 milijuna proizvoda, a svi ključni brendovi bilježe nastavak izvrsnih prodajnih rezultata, dok pozicije jačaju na gotovo svim tržištima. U dermatološkoj terapijskoj skupini JGL portfelja tako se posebno istaknuo Aknekutan koji je u 2024. godini postao najveći brend kompanije. S impresivnim rastom od 60,7 posto u odnosu na prethodnu godinu, Aknekutan bilježi najveći postotni rast na tržištu Kazahstana, a istovremeno održava dominaciju na svim tržištima na kojima je prisutan. Brendovi koji ostvaruju najveće prihode iz segmenta gripe i prehlade su Aqua Maris, s rastom prodaje od 12,6 posto, a koji i dalje drži vodeću poziciju u bezreceptnom portfelju JGL Pharme, te Meralys koji je nastavio dvoznamenkasti rast i osnažio poziciju tržišnog lidera s udjelom od 38 posto. Vizol S jedan od aduta Značajne stope povećanja prihoda od 31,7 posto ima i Vizol S, vodeći brend iz oftalmološkog portfelja JGL-a. Nakon rekordne 2023., visoka očekivanja opravdana su i u 2024. godini značajnim rastom prodaje na tržištima s vlastitim operacijama i u B2B modelu poslovanja, a gdje je Vizol S prepoznat kao inovativno i pouzdano rješenje za probleme suhog oka. “Rezultati nisu samo brojke, već i potvrda iznimnog rada i posvećenosti naših zaposlenika. Njihova stručnost, inovativnost i timski rad ključni su za naš uspjeh. S optimizmom gledamo prema budućnosti”, zaključila je Eva Usmiani Capobianco, predsjednica Upravnog odbora JGL-a. (Poslovni dnevnik) pročitajte više
|
Slijedi zlatno doba za Dalekovod, ugovoreni poslovi teški više od 400 milijuna eura
Poslovanje Dalekovoda u prošloj godini potvrdilo je optimistična predviđanja. Čini se kako je to tek početak još bolje poslovne priče koja slijedi u idućim godinama, kad je riječ o najavljenim poslovima. Eugen Paić-Karega je u Dalekovod stigao 2022. godine, s dugogodišnjem iskustvom s visokih pozicija u financijskom sektoru. Predsjednik je Uprave od 1. travnja 2024., a uz njega Upravu čini i Tvrtko Zlopaša. Osim što ste lani proslavili 75. godišnjicu kompanije, 2024. donijela je značajan pozitivni preokret u poslovanju društva. To potvrđuju i ovih dana objavljeni poslovni rezultati za prošlu godinu. Što biste posebno izdvojili? Ključno je bilo na optimalan način objediniti prilike koje pruža konjunktura na tržištima na kojima poslujemo s potrebom da na pravi način završimo preustroj kompanije i Grupe. Sve s ciljem pozicioniranja Dalekovod Grupe kao strukturirane EPC kompanije koja kroz svoje tvrtke i operativne podružnice upravlja projektima izgradnje u području Energetike i Infrastrukture. Imamo jasnu viziju – povezati očekivanja naših klijenata/investitora s procesima unutar Grupe tako da projekte i poslove adekvatno ugovorimo, realiziramo u očekivanom roku i kvaliteti, na siguran način te stvorimo dugoročno održivo poslovanje. Dalekovod je danas jedan od ključnih aktera zelene energetske tranzicije, poželjan poslodavac, a prije svega stabilna i kapitalnom strukturom snažna kompanija te time izvrsno pozicionirana da u sljedećem razdoblju raste i snažnije od očekivanog rasta tržišta na kojima se natječemo. I rezultati za 2024. godinu pokazuju da smo na pravom putu, naveo bih samo neke osnovne pokazatelje. Uz spomenutu dobru poslovnu i tržišnu poziciju, poslovni prihodi u 2024. godini rasli su za 17 posto i iznosili su 195,8 milijuna eura. EBITDA je dosegnula 12,5 milijuna eura, što je povećanje od 11,3 milijuna eura, a neto dobit Grupe iznosila je 6,1 milijun eura. U kontekstu iskoraka na strana tržišta, izdvajaju se poslovi koje je Dalekovod posljednjih mjeseci dobio na tržištima Švedske, Njemačke i Norveške. Koliko su takvi poslovi važni za daljnje pozicioniranje na europskom tržištu? Novi dogovoreni poslovi i sklopljeni ugovori vrijedni gotovo 100 milijuna eura, u Švedskoj, Njemačkoj i Norveškoj, ali i na ostalim tržištima gdje smo tradicionalno prisutni, potvrda su naše konkurentnosti, međunarodne reputacije i kvalitete usluga koje pružamo. Značajno je i to što najveće poslove dobivamo na ‘najtežim’ tržištima jer kriteriji koji se moraju zadovoljiti na skandinavskim natječajima vjerojatno su najstrože posloženi na svijetu, bez obzira je li riječ o tehničkim detaljima projekta, brizi o ljudima ili okolišu. Naravno, značaj novih poslova ne leži samo u njihovoj financijskoj vrijednosti, izgrađeni su partnerski odnosi i stabilne veze s investitorima koji jamče daljnje pozicioniranje i, na neki način, pristup najzahtjevnijim, ali i ujedno najunosnijim projektima u sektoru izgradnje energetske infrastrukture i zelene tranzicije u Europi. U ovom kontekstu posebno izdvajamo ugovor s Tennetom u Njemačkoj u iznosu 32 milijuna eura, jer predstavlja prvi ugovor izravno s operaterom prijenosnog sustava u Njemačkoj te potvrdu čvrstog pozicioniranja i na ovom tržištu. Kako stojite s poslovima u našoj regiji? Koje projekte trenutno izvodite i koji su planovi? U regiji, Dalekovod aktivno sudjeluje u nizu projekata modernizacije i izgradnje elektroenergetske i prometne infrastrukture, a tvrtke Dalekovod Mostar i Dalekovod Ljubljana sjajno su pozicionirane na svojim tržištima. Angažirani smo na projektima u Sloveniji, Bosni i Hercegovini, Albaniji i Sjevernoj Makedoniji gdje se također događa zamjetan razvoj tržišta i svojevrstan energetski ‘boom’ pa su i planovi u skladu s time. Trenutno smo najaktivniji u Sloveniji, gdje gradimo 31,2 kilometra dug dalekovod Hudo – Kočevje, vrijedan preko 14,5 milijuna eura. Krajem prošle godine završili smo važan projekt zamjene 30 kilometara dugog dalekovoda Divača – Pivka – Ilirska Bistrica, kojim je osigurana stabilna elektroenergetska veza između Hrvatske i Slovenije. Knjiga ugovora teška je iznad 400 milijuna eura. Znači li to da će kompanija u ovoj i idućoj godini zapravo poslovati još bolje? Moram naglasiti da je portfelj ugovora sada već vrijedan 415 milijuna eura što je 134 milijuna eura više u odnosu na kraj 2023. godine, čime Dalekovod Grupa nastavlja razdoblje financijske stabilnosti i predvidljivog rasta. Na svim tržištima na kojima poslujemo, prisutan je rast poslovnih aktivnosti i očekujemo nastavak investicijskog zamaha. Kvalitetno ugovoreni poslovi omogućuju nam dugoročno planiranje, dodatna ulaganja u tehnologiju i ljudske resurse te kontinuirano poboljšanje operativne učinkovitosti. Koliko je za budućnost Dalekovoda važna integracije s Končarom i što sve to donosi? Integracija s Končarom predstavlja vrlo bitan korak u našem strateškom razvoju. Ova sinergija donosi brojne prednosti, uključujući povećanu financijsku stabilnost, optimizaciju poslovnih procesa i proširenje tržišnog dosega. Udruživanjem resursa i stručnosti, Dalekovod i Končar zajedno stvaraju snažniju platformu za inovacije i konkurentnost na globalnom tržištu i ponosni smo i sretni što danas Grupu čine dva snažna brenda – Končar i Dalekovod. U više navrata sam naglasio da ta stabilnost i sinergija te izuzetno povoljan tržišni trenutak, naizgled ovu generaciju dalekovodaša stavlja u opušteniju situaciju u odnosu na neke prethodne. Ali zapravo je obrnuto – imamo izuzetno veliku odgovornost da ove dobre prilike pretvorimo u snažne temelje za dugoročno uspješan i održiv Dalekovod, oslonjen na bogato nasljeđe i temeljne vrijednosti, Dalekovod za sljedećih 75 godina. Nedavno ste objavili kako se s prvim danom listopada i uvođenjem novog sustava nagrađivanja i praćenja radne učinkovitosti za Dalekovod, zaokružuje proces značajnog rasta plaća svim zaposlenicima Grupe, koji se sukcesivno provodio tijekom cijele 2024. godine. O kojim se konkretno brojkama radi u kontekstu povećanja plaća? Bitno je naglasiti da povećanje plaća jest ključan dio, ali samo dio promjene ukupnog sustava nagrađivanja koji ima za cilj na adekvatan način prepoznati doprinos svakog zaposlenika ukupnom uspjehu Grupe te time ostvariti i pretpostavke za transparentno plaćanje i nagrađivanje. Ova promjena je sigurno ključna promjena koju smo na temelju intenzivnih analiza i projekcija cjelokupnog tima, od kolege Tvrtka Zlopašedo svih ključnih rukovoditelja, hrabro proveli u Dalekovodu. Ona u kontinuitetu obuhvaća povećanje satnica na inozemnim tržištima, povećanje dnevnica, optimiranje rotacija rada na inozemnim projektima, uvođenje sustava ocjene radnog učinka te u konačnici, kao što ste naveli, povećanje plaća za rad u Hrvatskoj. Ukupno ulaganje na godišnjoj razini prelazi šest milijuna eura, ali radno smo intenzivna kompanija te su upravo ljudi, njihovo znanje, angažman, odnos prema kvaliteti rada i imovini koju koriste te u konačnici i lojalnost osnovni preduvjet za uspješno poslovanje. Sretni smo što smo kao rezultat ostvarenih promjena i doprinosa svih tim promjenama u proteklom razdoblju mogli doći u poziciju da na pravi način vrednujemo doprinos naših zaposlenika. A svjesni smo i činjenice da je Dalekovod kompanija koja se natječe na visoko integriranom europskom tržištu što uključuje i tržište rada. Ovi procesi će se tijekom ove godine nastaviti i u sastavnicama Grupe te time na sličan način obuhvatiti svih 1100 ljudi koji rade u Grupi. Navedene promjene su bitne i za ostvarivanje naših poslovnih planova jer imamo ambiciju dodatno rasti te ćemo u sljedećem razdoblju intenzivno zapošljavati. Povećanje plaća, motivirajuće radno okruženje, prepoznavanje doprinosa, mogućnost napredovanja, kao i svako drugo ulaganje u zadovoljstvo zaposlenika, uz financijsku sigurnost i stabilnost kompanije, vidimo kao temeljni preduvjet na putu do jednog od najpoželjnijih poslodavaca u regiji. No tu je još jedan za nas izuzetno bitan fokus – s obzirom na prirodu našeg posla ključna je i briga o sigurnosti i dobrobiti zaposlenika, zato kontinuirano rastu i ulaganja u sigurnost i zaštitu na radu. Kako bismo taj segment dodatno osvijestili ovu smo godinu proglasili ‘Godinom sigurnosti na radu u Dalekovodu’. Analitičari najavljuju itekako svijetle perspektive Dalekovoda. Uz značajne očekivane investicije u Hrvatskoj, u Skandinaviji i Njemačkoj u sljedećih petnaestak godina najavljeni su projekti vrijedni desetke milijardi eura, što je dodatno potvrđeno značajnim predviđenim sredstvima za investicije u visokonaponsku energetsku mrežu u predstojećoj sedmogodišnjoj perspektivi proračuna Europske unije od više od 500 milijardi eura. Može li Dalekovod računati na značajan dio tog kolača? Sa svojom strategijom fokusa na energetiku – dalekovode, trafostanice te željezničku i prometnu infrastrukturu, pritom ne zanemarujući ostale prilike, smatram da je Dalekovod izvrsno pozicioniran za nastavak uspješnog poslovanja uz spomenute okolnosti. Uz to, visoka razina kapitaliziranosti i ustroj Grupe kojom se postiže kontrola svih dijelova procesa od projektiranja, preko nabave i proizvodnje ključnih sastavnica do same izgradnje te sinergije ostvarive unutar Grupe Končar omogućava da se strategija rasta i realizira na efikasan i održiv način. S našim dosadašnjim iskustvom i prisutnošću na spomenutim tržištima, Dalekovod je spreman iskoristiti ove mogućnosti i osigurati značajan udio u nadolazećim projektima. Dalekovod će biti u idućem razdoblju angažiran i na elektrifikaciji željeznica, što je druga niša gdje se očekuju značajne investicije u Hrvatskoj u predstojećem vremenu. Kakva su očekivanja u tom smislu? Dalekovod je među malim brojem kompanija koje imaju znanje, iskustvo, reference i potencijal raditi i u realizaciji najkompleksnijih projekata razvoja željezničke infrastrukture. Kompanija je i do sada u segmentu modernizacije imala značajnu prisutnost prvenstveno u izgradnji kontaktne mreže, s obzirom na to da proizvodimo dio asortimana opreme. Na ulaganja gledamo kao i na jedinstvenu priliku za jačanjem prisutnosti Dalekovoda u željezničkom sektoru, ali i pozicije na domaćem tržištu, gdje za sada ostvarujemo oko 25 posto prihoda. Prema procjenama HOPS-a, bit će potrebno uložiti 2,5 milijarde eura u hrvatsku prijenosnu mrežu u idućem desetljeću. Realizacija, kao i dinamika izgradnje navedenih investicija ovisit će o dinamici priključenja novih obnovljivih izvora na prijenosnu mrežu te mogućnosti osiguranja financijskih sredstava iz različitih izvora kao što su mrežarina, naknada za priključenje i fondovi EU. Kakve su procjene, kojom će se dinamikom odrađivati taj generacijski zalogaj? Jasno je da će dinamika realizacije ovih investicija zahtijevati ozbiljan angažman svih ključnih dionika u sektoru. Naime, za uspješno ostvarenje zelene energetske tranzicije i dekarbonizacije energetskog sektora, ključno je u relativno kratkom vremenskom okviru obnoviti postojeću elektroenergetsku mrežu i značajno povećati njezin kapacitet. Dobar primjer ovoga je Program Lika, u kojem je Dalekovod Projekt zadužen za izradu idejnih rješenja 400 kV dalekovoda te razradu tehničkih rješenja koja će omogućiti izgradnju. Cilj realizacije je značajno unaprijediti prijenosnu mrežu Hrvatske, čime će se povećati njena operativna sigurnost i pouzdanost te omogućiti daljnji razvoj i integraciju novih obnovljivih izvora energije. Ovaj zadatak predstavlja veliki društveni, tehnički i ekonomski izazov. Dosadašnja iskustva pokazuju da su investicije u elektroenergetske mreže često spore i dugotrajne zbog raznih prepreka. Najveći problemi javljaju se u fazi pripreme projekata, uključujući imovinsko-pravne odnose i potrebne dozvole. U fazi ugovaranja i izvođenja radova, mogući su zastoji u javnim nabavama, a tijekom izvođenja radova dolazi do produženja rokova. Naravno u obzir je bitno uzeti i rastuću cijenu rada i situaciju na tržištu rada, jer kao što sam naglasio, natječemo se na integriranom europskom tržištu rada, stoga su detaljno planiranje, podrška svih ključnih dionika ubrzavanju procesa ali i brzina prilagodbe promijenjenim tržišnim okolnostima ključni faktori za uspjeh. Kakav je pogled u budućnost? Jesu li planirani neki novi poslovni iskoraci u ovoj i idućoj godini? Tržišta na kojima poslujemo pokazuju značajan rast te iznimnu dinamiku iz nekoliko ključnih razloga. Zelena i digitalna tranzicija te pomak prema obnovljivim izvorima energije i općeniti trend prijelaza s energije proizvedene iz tradicionalnih fosilnih izvora na električnu energiju proizvedenu iz obnovljivih izvora zahtjeva povećanje prijenosnih i distributivnih kapaciteta te elektrifikaciju prometa, a prijenosna i transportna mreža je relativno stara i zahtjeva obnovu. Zato u ovoj i idućim godinama očekujemo nastavak jačanja pozicije na ključnim europskim tržištima te daljnje iskorake koji će osigurati našu konkurentnost u dinamičnom okruženju elektroenergetskog sektora. Dalekovod će i dalje nastaviti s pravovremenom, sigurnom i beskompromisnom realizacijom i najzahtjevnijih projekta, pri čemu će ulaganja u ljude, sigurnost, modernizaciju, brigu o okolišu i prirodi te održivost ostati ključni stupovi našeg poslovnog modela. Dakle, u 2025. godini okrećemo se budućnosti i fokusiramo se na ono što je potrebno za ostvarivanje naših punih potencijala i planova, odnosno da budemo bolji, jači i sigurniji. (Poslovni dnevnik) pročitajte više
|
Prihodi Končara lani premašili milijardu eura, profit 163,3 milijuna eura
Grupa Končar u protekloj je godini nastavila snažnu putanju rasta na domaćem i međunarodnom tržištu, a poslovnu 2024. pamtit će, između ostalog, po ostvarenoj neto dobit od 163,3 milijuna eura, što je za 130,4 posto više nego u 2023. godini, priopćili su iz tvrtke. “Zahvaljujući neprekidnim naporima i nastavku transformacije poslovanja te kontinuiranim ulaganjima u razvoj, nove proizvodne kapacitete i digitalizaciju proizvoda, Končar se dodatno etablirao kao vodeći tehnološki proizvođač i regionalni lider u elektroenergetici, urbanoj mobilnosti, obnovljivim izvorima energije i digitalnim rješenjima’’, istaknuo je Gordan Kolak, predsjednik Uprave kompanije. Rast od 18 posto EBITDA iznosi 183,2 milijuna eura i dvostruko je veća od one u prethodnoj godini, a EBITDA marža iznosi 17,4 posto. Prihodi od prodaje proizvoda i usluga ostvareni su u iznosu od 1,06 milijardi eura, što je za 161,5 milijuna eura ili 18,1 posto više u odnosu na 2023. godinu. Pritom je u izvozu ostvareno 743,1 milijun eura prihoda od prodaje, što je rast od 28,3 posto. Udio izvoza zauzima preko 70 posto ukupnih prihoda od prodaje. Iz Končara napominju da su prihodi od prodaje proizvoda i usluga u izvozu povećani na gotovo svim tržištima, a najznačajnije povećanje i dalje se odnosi na tržište Europske unije (EU) gdje je iznos izvoza povećan za 133 milijuna eura. Točnije, izvoz u zemlje EU ostvaren je u iznosu od 551,7 milijuna eura te čini 74,2 posto ukupno ostvarenog izvoza. Na domaćem tržištu ostvareni su prihodi od prodaje od 312,5 milijuna eura, što je pad od 0,8 posto. U ukupnim prihodima od prodaje udio domaćeg tržišta iznosi 29,6 posto. U prethodnoj godini rasli su gotovo svi poslovni segmenti grupe, a predvodi segment prijenosa i distribucije električne energije. Vodeću ulogu i dalje imaju transformatori koji su, kao najsnažnija izvozna poluga Končarevog proizvodnog portfelja, velikim dijelom zaslužni za ukupna Končarova ostvarenja. Izvrsni rezultati također su ostvareni i u ostalim poslovnim područjima, a u prošloj je godini posebno do izražaja došao segment urbane mobilnosti i infrastrukture u kojem je zaključeno nekoliko značajnih ugovora. Iz kompanije su istaknuli da su, unatoč još uvijek prisutnim globalnim nestabilnostima, odlični rezultati grupe nadmašili visoko postavljene ciljeve s početka godine. Na svjetskom tržištu Pritom navode da knjiga ugovora za realizaciju iznosi 1,1 milijardu eura te je plan za cijelu godinu gotovo u cijelosti pokriven ugovorima. Puni se i 2026. te naredne godine za koje su već ugovoreni novi poslovi u iznosu od ukupno 925,8 milijuna eura. “Znanje, kvaliteta i pouzdanost prepoznati su i na svjetskom tržištu, što potvrđuje i knjiga narudžbi, ‘backlog’, koja je na kraju 2024. dosegnula dojmljiv iznos od preko dvije milijarde eura, pri čemu udio ugovora na izvoznim tržištima zauzima 74,4 posto. U novoj poslovnoj godini nastavljamo s aktivnostima transformacije poslovanja u cilju daljnjeg osnaživanja Končara na globalnom tržištu’’, napominje Kolak. Čelni čovjek kompanije navodi da je investicijski ciklus usmjeren na digitaliziran portfelj proizvoda, rješenja i usluga za energetski, transportni i industrijski sektor, proširenje proizvodnih kapaciteta te ostvarenje daljnjeg rasta poslovanja. Tržišna kapitalizacija Končara je na kraju 2024. dosegnula iznos veći od 1,1 milijarde eura, čime se tverta pridružila biranom društvu od samo nekoliko kompanija na Zagrebačkoj burzi čija vrijednost dionica prelazi milijardu eura, navode. (Poslovni dnevnik) pročitajte više
|
Konferencije i sajmovi
AGRITECH - konferencija i sajam
Ministarstvo vanjskih i europskih poslova proslijedilo je obavijest Veleposlanstva Savezne Republike Nigerije iz Budimpešte kojim se najavljuje održavanje druge Međunarodne konferencije i izložbe AGRITECH u nigerijskoj državi Osun od 8. do 10. travnja 2025. Riječ je o vodećoj međunarodnoj izložbi agrotehnologije i konferenciji o agrobiznisu u Africi, čiji je cilj okupljanje ključnih igrača u poljoprivrednom sektoru diljem svijeta radi interakcije i suradnje u istraživanju mogućnosti gospodarske suradnje između Nigerije i drugih zemalja sudionica. pročitajte više
|
Događanja u Turkmenistanu u 2025. godini
Prema informaciji iz MVEP-a, u privitku dostavljamo popis skupova, izložbi, sajmova i konferencija na raznim područjima, uključujući i gospodarstvo, koji će se tijekom 2025. godine održati u Turkmenistanu. pročitajte više
|
26. Međunarodni simpozij o kvaliteti
Obavještavamo Vas o održavanju 26. Međunarodnog simpozija o kvaliteti: "KVALITETA - JUČER, DANAS, SUTRA" koji će se održati u Šibeniku od 02. do 04. travnja 2025.g. (podaci u prilogu). Za sve dodatne informacije glede prijave na simpozij, te plaćanju pristojbe, ispred Hrvatskog društva menadžera kvalitete, stoje Vam na raspolaganju: Zvonimir Polanec: +385 1 6556-233; E-mail: zvonimir.polanec@oskar.hr Anita ZadoBešker: +385 98 672292; E-mail: anita.besker@oskar.hr Prijava za simpozij nalazi se na linku: www.hdmk.hr pročitajte više
|
Natječaji
Objava poziva na dodjelu bespovratnih sredstava „Potpora poduzećima za certifikaciju proizvoda i uvođenje sustava upravljanja“ (Referentni broj: PK.1.3.04)
Ministarstvo gospodarstva je 23. prosinca 2024. godine objavilo poziv na dodjelu bespovratnih sredstava „Potpora poduzećima za certifikaciju proizvoda i uvođenje sustava upravljanja“ (Referentni broj: PK.1.3.04) u okviru Programa konkurentnosti i kohezija 2021.-2027. Poziv „Potpora poduzećima za certifikaciju proizvoda i uvođenje sustava upravljanja“ provodi se putem otvorenog postupka dodjele u modalitetu trajnog poziva. Datum početka zaprimanja projektnih prijava je 04. veljače 2025. godine u 11:00 sati, a projektni prijedlozi će se zaprimati do iskorištenja raspoloživih sredstava za predmetni Poziv, a najkasnije do 31. prosinca 2026. u 11:00 sati. Ukupan raspoloživ iznos bespovratnih sredstava za dodjelu u okviru ovog Poziva je 20.000.000,00 EUR. Cilj Poziva je pružanje potpore MSP-ovima kako bi povećali međunarodnu konkurentnost ocjenjivanjem sukladnosti i certifikacijom proizvoda, usluga ili procesa u skladu sa zahtjevima međunarodno priznatih normi ili certifikacijskih shema, odnosno olakšati pristup međunarodnom tržištu i povećati konkurentnost MSP-ova kroz dostizanje primjenjive razine međunarodno priznatih normi i standarda kao i sustava upravljanja, kojima se dokazuje razina kvalitete i sigurnosti u razmjeni roba i usluga te pridonosi povjerenju kupaca. Najniži iznos bespovratnih sredstava koji se može dodijeliti po pojedinom projektnom prijedlogu je 3.000,00 EUR, a najviši 150.000,00 EUR po pojedinom projektnom prijedlogu. Prihvatljive aktivnosti koje se mogu financirati u okviru ovog Poziva su: 1. Certificiranje proizvoda, usluge, procesa Prihvatljive aktivnosti koje se mogu financirati u okviru ovog Poziva odnose se na certifikaciju proizvoda, usluga, procesa, odnosno ocjenjivanje sukladnosti proizvoda, usluge, procesa s određenom normom ili specifikacijom (u skladu s Direktivama ili Uredbama usklađenog zakonodavstva EU i odgovarajućim normama na koje se pozivaju Direktive ili Uredbe). Prihvatljive projektne aktivnosti mogu biti sve radnje u okviru postupaka ocjenjivanja sukladnosti. Aktivnosti certifikacije proizvoda, usluga, procesa mogu biti prihvatljive samo ukoliko je neovisno ocjenjivanje sukladnosti provedeno od strane akreditiranog tijela . Gospodarski subjekt koji je izvršio uslugu izrade tehničkih mapa ne smije ocjenjivati sukladnost dokumentacije koju je sam izradio. 2. Certificiranje sustava upravljanja Prihvatljive aktivnosti koje se mogu financirati u okviru ovog Poziva odnose se na certifikaciju sustava upravljanja i uključuju: - ulaganja u pripremu, uvođenje i certificiranje sustava upravljanja (kvalitetom ili poslovnim procesima ili uslugama) prema zahtjevima međunarodno priznatih normi za sustave upravljanja ili iz područja usluga (ISO) - ulaganja u pripremu, uvođenje i certificiranje sustava upravljanja (kvalitetom ili poslovnim procesima ili uslugama) prema zahtjevima tržišno priznatih certifikacijskih shema (poput FSC i/ili PEFC certifikacija, BRC norme, KOSHER, HALAL, EU Ecolabel certifikat (prihvatljiv trošak izrada elaborata za EU Ecolabel certifikat) i sl.). Aktivnosti certifikacije/certificiranja sustava upravljanja mogu biti prihvatljive samo ukoliko su provedene od strane tijela akreditiranog za uvođenje sustava upravljanja poslovnim procesima i kvalitetom. Gospodarski subjekt koji je izvršio uslugu izrade tehničkih mapa ne smije ocjenjivati sukladnost dokumentacije koju je sam izradio. Maksimalni intenzitet potpore je do 75 % prihvatljivih troškova za mikro i mala poduzeće, odnosno 55 % prihvatljivih troškova za srednja poduzeća. Prihvatljivi prijavitelj je pravna ili fizička osoba koja je mikro, mali ili srednji poduzetnik, sukladno definiciji veličine poduzeća utvrđenoj u Prilogu I. Definicija malih i srednjih poduzeća Uredbe o općem skupnom izuzeću. Projektni prijedlozi se podnose elektronički, putem portala informacijskog sustava eKohezija. Pitanja s jasno naznačenom referencom na Poziv moguće je poslati isključivo putem elektroničke pošte na adresu certifikacija@mingo.hr, a odgovori na pitanja bit će objavljeni na stranici https://eufondovi.gov.hr/, u okviru odgovarajućeg poziva. Upiti zaprimljeni na druge adrese neće biti uzeti u obzir, niti će odgovori na tako postavljena pitanja biti objavljeni na način propisan pravilima Poziva. Natječajnu dokumentaciju možete pronaći pod poveznicom https://eufondovi.gov.hr/poziv/?id=6d1e4468-2e06-4ab5-a122-1910f9c9734d. Izvor: Ministarstvo gospodarstva pročitajte više
|
HAMAG ZAJMOVI ZA INVESTICIJE I OBRTNA SREDSTVA
Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG-BICRO) u suradnji s Ministarstvom regionalnog razvoja i europskih fondova (MRRFEU) te Ministarstvom poljoprivrede ponovo stavlja na raspolaganje financijske instrumente za poduzetnike. Iz Europskog fonda za regionalni razvoj financirat će se dvije vrste zajmova: Ø EFRR Mali zajmovi za investicije te EFRR Mali zajmovi za obrtna sredstva. Ø Malim zajmovima za investicije kreditirat će se subjekti malog gospodarstva uz povoljnije uvjete financiranja. Namjena ovog zajma je financiranje osnovnih sredstava (materijalna i nematerijalna imovina) te obrtna sredstva maksimalno do 30% iznosa zajma. Maksimalni iznos Malog zajma za investicije iznosi =100.000 eura, a kamatna stopa je osnovna stopa koja vrijedi za Republiku Hrvatsku na datum zaprimanja zahtjeva umanjena za 1 postotni bod. Ø Zajmovi za obrtna sredstva namijenjeni su isključivo za financiranje troškova poput: troškovi pripreme proizvodnje, sirovina i materijala, troškovi zaposlenih, zakupa poslovnog prostora, režijski troškovi, opći troškovi i sl. Maksimalni iznos Malog zajma za obrtna sredstva je =30.000 eura, a kamatna stopa je osnovna stopa koja vrijedi za Republiku Hrvatsku na datum zaprimanja zahtjeva umanjena za 0,5 postotna boda. Za sve dodatne informacije glede izrade poslovnog plana i prijavu na javni poziv, kontakt osoba za dogovor je: mr.sc.Boris Vrtiprah, mag.oec. (e-mail: infob5.savjetovanje@gmail.com; info@b5-consulting.hr ; mob.br. 099 66 95 358). pročitajte više
|
EFRR zajmovi za investicije do 100tk€
EFRR Mali zajmovi za investicije do 100.000 eura i Zajam za obrtna sredstva do 30.000 eura. Financijski instrument HAMAG-BICRO do 100.000 EUR za mikro, male i srednje poduzetnike i subvencioniranu kamatu od 3,11% za modernizaciju poslovanja. Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG-BICRO) u suradnji s Ministarstvom regionalnog razvoja i europskih fondova (MRRFEU) ponovo stavlja na raspolaganje financijske instrumente za poduzetnike. Financijska omotnica od 50.000.000 eura EU krediti HAMAG-BICRO su namijenjeni mikro, malim i srednjim poduzećima te predstavljaju jedinstvenu priliku za dobivanje financijske pomoći u iznosima od min. 25 do 100 tisuća EUR uz subvencioniranu godišnju kamatu od 3,11%: 1. jačanje održivog rasta i konkurentnosti MSP-ova 2. otvaranje radnih mjesta 3. poticanje proizvodnih investicija Namjena EFRR zajma: I. Osnovna sredstva (materijalna i nematerijalna imovina) II. Obrtna sredstva (maksimalno do 30% iznosa zajma) Prihvatljiva su ulaganja: · Rabljena oprema je prihvatljiva za financiranje · PDV je prihvatljiv za financiranje iz EFRR zajmova - za poduzetnike u sustavu PDV-a može financirati kroz obrtna sredstva · Ulaganje u nabavu električnih punionica Ovi krediti omogućuju poduzećima da ostvare svoje ciljeve, poput širenja poslovanja, modernizacije opreme te mnogih drugih projekata. Tim stručnjaka za EU kredite stoji vam na raspolaganju kako bi vam pomogao u procesu prijave i dobivanja kredita. UVJETI I OTPLATA EFRR ZAJMA ZA INVESTICIJE Iznos zajma | Od 25.000,01 EUR do 100.000 EUR | Kamatna stopa | Osnovna stopa za Republiku Hrvatsku (1) na datum zaprimanja zahtjeva umanjena za 1 postotni bod fiksna za cijeli period otplate zajma | Rok korištenja | 6 mjeseci od isplate zajma | Poček | Do 1 godine | Rok otplate | Od 1 do 10 godina uključujući poček | Dinamika otplate | Kvartalne rate | Instrumenti osiguranja | Zadužnice korisnika zajma i vlasnika te ostali instrumenti osiguranja ovisno o procjeni rizika od strane HAMAG-BICRO-a | Naknada | - Bez naknade za odobrenje - Izmjene uvjeta nakon Odluke o odobrenju naplaćuju se sukladno Pravilniku o naknadama HAMAG-BICRO-a |
Financijski instrument nije namijenjen za financiranje slijedećih aktivnosti: ● refinanciranje postojećih obveza (uključujući plaćanje kredita/leasinga) ● refundiranje ranije plaćenih obveza ● dvostruko financiranje i pretfinanciranje bespovratnih sredstava (kombinacija s drugim izvorima financiranja dozvoljena ukoliko zbroj svih izvora potpore zajedno ne prelazi ukupan iznos pojedine stavke rashoda/ulaganja) ● kupnju vrijednosnih papira i vlasničkih udjela ● kupnju imovine od povezanih osoba ● ulaganja koja služe u osobne svrhe ● ulaganju koja su fizički dovršena ili u cijelosti provedena ● ulaganja u razvoj proizvoda i usluga ● kupnju zemljišta u iznosu koji premašuje 10 % ukupnih prihvatljivih rashoda ● ulaganja u nekretnine stambene namjene ● aktivnosti i imovina koje se odnose na fosilna goriva ● proizvodnja, prerada i stavljanje na tržište duhana i duhanskih proizvoda ● poljoprivredne i ribarske djelatnosti te ostale djelatnosti i aktivnosti isključene Uredbom 2023/2831; ● trgovačke djelatnosti; ● financijske djelatnosti, djelatnosti osiguranja i trgovanje kripto valutama; ● djelatnosti poslovanja nekretninama; ● ostale aktivnosti navedene u Listi isključenih aktivnosti Financijski instrument izravnih kredita HBOR-a iznad 50.000 EUR za Poduzetništvo mladih, žena, početnika i ostalih posebnih segmenata i subvencioniranu kamatu od 2 % za modernizaciju poslovanja bez vlastitog učešća za kredite do 100 tisuća EUR. Kreditni program Poduzetništvo mladih, žena, početnika i ostalih posebnih segmenata od 50 do 400 tisuća EUR: ● poduzetnicima početnicima (posluju kraće od 3 godine) ● mladim poduzetnicima (mladom osobom smatra ona koja još nije navršila 41 godinu života) ● ženama poduzetnicama ● koji ulažu na posebna područja Republike Hrvatske ● koji ulažu u komercijalizaciju projekata temeljenih na istraživanjima, razvoju i inovacijama (RDI). Ovi krediti omogućuju poduzećima da ostvare svoje ciljeve, poput širenja poslovanja, modernizacije opreme, ulaganja u istraživanje i razvoj te mnogih drugih projekata. Stoga, pripremite Vaš projekt na vrijeme! Okupljen je mladi tim iskusnih financijskih stručnjaka koji imaju iskustva u izradi investicijskih studija i projektnih prijedloga za financiranje EU kreditima, a koji Vam mogu ponuditi sljedeće usluge uz prihvatljivu cijenu: • Financijska analiza poslovanja poduzeća • Brza i kvalitetna izrada poslovnog plana (investicijske studije) projekta za financiranje financijskim instrumentima • Izrada ekonomsko-financijske analize i ekonomsko-tržišne ocjene projekta • Analiza osjetljivosti • Podnošenje zahtjeva za kredit zajedno sa ostalom obveznom dokumentacijom • Komuniciranje s Hamag-Bicro /HBOR do trenutka realizacije kredita Tim stručnjaka za EU kredite stoji vam na raspolaganju kako bi vam pomogao u procesu prijave i dobivanja kredita. Dakle, sve aktivnosti i komunikacija se odvija on-line što znatno smanjuje troškove i štedi dragocjeno vrijeme poduzetnika. Na Internet stranici www.grantprojects.hr, dobit ćete odgovore na sve upite u svezi prihvatljivosti Vašeg potencijalnog projekta. *Kako bi Vam se što prije i precizinije razradila ponuda, ispunite obrazac projektne ideje klikom na link* Za sve upite kontakitrajte Grant Projects tim putem e-maila: info@grantprojects.org. pročitajte više
|
Izvozne prilike
Aktualne izvozne prilike koje prikuplja gospodarska diplomacija Ministarstva vanjskih i europskih poslova od 29.07.2024. - 27.02.2025. možete pronaći OVDJE
|
|
|
|
|