|
|
HIZ Info br. 19/2024
Najava
SAVE THE DATE: 19. konvencija hrvatskih izvoznika
19. KONVENCIJA HRVATSKIH IZVOZNIKA Tema: Izvoz u okruženju geopolitičkih rizika Datum: 01. srpnja 2024., Mozaik Event Centar, Slavonska avenija 6/2, Zagreb PRELIMINARNI PROGRAM* 9.15 REGISTRACIJA 10.00 otvaranje 19. konvencije hrvatskih izvoznika uvodni pozdrav: g. Davor Baković, predsjednik Hrvatskih izvoznika Dodjela nagrada „Zlatni ključ“ najboljim izvoznicima u 2023.g. govor: g. Andrej Plenković, predsjednik Vlade Republike Hrvatske* 11.30 stanka za kavu 12.00 PANEL RASPRAVA na... pročitajte više
|
Vijesti
Robni izvoz eurozone oštro pao u ožujku
Robni izvoz eurozone pao je u ožujku najsnažnije od ljeta pandemijske 2020. godine, a naglo se smanjio i uvoz, pokazali su u utorak podaci europskog statističkog ureda.
Izvoz robe iz 20-članog gospodarstva smanjio se u ožujku za 9,2 posto u odnosu na isto prošlogodišnje razdoblje, izračunao je Eurostat, najsnažnije od kolovoza 2020. godine.
U veljači gotovo je stagnirao, a u siječnju porastao je za 0,6 posto.
Još je oštrije u ožujku pao izvoz robe unutar eurozone, za 12,4 posto, otprilike dvostruko snažnije nego u veljači.
Eurozona je u ožujku znatno smanjila i uvoz robe, za 12,0 posto u odnosu na isti prošlogodišnji mjesec. U veljači pao je za 8,3 posto, a u siječnju za 16,1 posto.
Uvoz robe unutar eurozone potonuo je za 12,6 posto, također otprilike dvostruko snažnije nego u veljači.
Bilanca robne razmjene eurozone sa svijetom pokazala je u ožujku višak od 24,1 milijarde eura, veći za 26,2 posto nego u istom prošlogodišnjem mjesecu.
Vrijednost unutarnje razmjene smanjila se u odnosu na prošlogodišnji ožujak za 12,4 posto.
U odnosu na veljaču izvoz robe iz eurozone porastao je u ožujku, prema sezonski prilagođenim podacima, za 0,1 posto, a uvoz je bilježio isti postotni pad.
Time je trgovinski višak u ožujku uvećan za 3,6 posto u odnosu na veljaču i iznosio je 17,3 milijarde eura.
U prva tri ovogodišnja mjeseca izvoz robe iz eurozone porastao je za 0,5 posto u odnosu na prethodna tri mjeseca, a uvoz je smanjen za 2,4 posto, pokazuju podaci europskog statističkog ureda.
(Hina) pročitajte više
|
Hrvatske prehrambene tvrtke na PLMA-inom sajmu u Amsterdamu
Na Međunarodnom sajmu World of Private Label, koji se u organizaciji Udruženja proizvođača privatnih robnih marki - PLMA održava u Amsterdamu, predstavlja se i devet hrvatskih tvrtki, izvijestili su u srijedu iz Hrvatske gospodarske komore (HGK).
HGK već deveti put organizira i sufinancira zajednički nastup svojih članica na prehrambenom dijelu sajma, a ove godine se predstavljaju Apimel, Hermes International, Naturala, Nutrifit FOOD, Orgula grupa, PIP, ZMH Horvat, Zvijezda plus i PIK Vrbovec plus.
"Imajući u vidu sve veći značaj robnih marki na EU tržištu, držimo World of Private Label jednim od ključnih sajamskih manifestacija za izvozni plasman proizvoda hrvatske prehrambene industrije, posebice kada se uzme u obzir brojnost i profil ključnih kupaca koji su prisutni svake godine na sajmu, kao i strukturu ponude hrvatske prehrambene industrije", kazala je direktorica Sektora za poljoprivredu HGK Jelena Đugum.
Iz HGK u priopćenju navode kako je sve veća popularnost privatnih robnih marki posljednjih godina dovela do njihova dosad neviđenog tržišnog udjela u cijelom svijetu.
Rezultati istraživanja koje je provela PLMA pokazuju kako privatna robna marka u 15 europskih zemalja čini više od 30 posto svih prodanih proizvoda, a u šest njihov udio je veći od 50 posto.
Direktor prodaje i nabave u Naturali Dejan Aleksić je kazao kako imaju vrlo dobra iskustva s ovim sajmom na kojem su ostvarili kontakte i dogovorili poslove s kupcima iz Kanade, Amerike i Bliskog Istoka, na koja kontinuirano već 10-ak godina plasiraju svoj kompot višnje te ekstra džemove. Ove godine, kako je naveo, predstavljaju nekoliko noviteta - domaći ajvar od pečene paprike te povrtni namazi od krastavca, cikle i maslina.
Tvrtka za proizvodnju i preradu meda i pčelinjih proizvoda Apimel na PLMA-om sajmu nastupa treći put, a i ove godine očekuju sklapanje novih poslova i širenje na nova tržišta.
Iz varaždinske tvrtke Hermes International su kazali kako su na sajmu da bi pokušali proširiti prodaju na području Europe jer je uvijek bolje za proizvodnju imati raznovrsnost tržišta.
Mesnoj industriji PIK Vrbovec plus ovo je treći puta da izlaže na sajmu, a kako je kazao direktor izvoza Darko Krmek, prijašnjih su godina ostvarili neke nove kontakte, sreli postojeće kupce te se upoznali s najnovijim trendovima pa takva očekivanja imaju i ove godine.
Na sajmu koji se održava 28. i 29 svibnja predstavlja se 2.900 izlagača iz 70 zemalja.
(Hina) pročitajte više
|
DZS: Izvoz u 2023. pao za pet posto, uvoz za 5,4 posto
Vrijednost hrvatskog robnog izvoza u 2023. godini iznosila je 22,9 milijarde eura, oko milijardu eura ili 5 posto manje nego godinu dana prije, dok je uvoz pao za 5,4 posto ili oko dvije milijarde, na 39,6 milijardi eura, pokazuju konačni podaci Državnog zavoda za statistiku (DZS).
Deficit robne razmjene s inozemstvom u 2023. iznosio je 16,7 milijardi eura te je pao za oko šest posto, odnosno za milijardu eura u odnosu na 2022. godinu. Pokrivenost uvoza izvozom u 2023. iznosila je oko 58 posto kao i u 2022. godini.
U ukupnom izvozu u 2023. prerađivačka industrija ima udio od oko 85 posto i u odnosu na 2022. ostvarila je porast izvoza za 3,3 posto, na 19,5 milijardi eura, dok je u ukupnom uvozu, s udjelom od oko 86 posto, ostvarila porast od 3,8 posto, na 34,2 milijarde eura.
Iz DZS-a napominju kako djelatnosti poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo; rudarstvo i vađenje te opskrba električnom energijom, plinom, parom i klimatizacija imaju najveći utjecaj na pad izvoza.
Tako je u 2023. u odnosu na 2022. u djelatnosti poljoprivreda, šumarstvo i ribarstvo, koje je imalo udio u ukupnom izvozu od oko šest posto, izvoz pao za oko 10 posto, na 1,3 milijarde eura, u rudarstvu i vađenju, s udjelom u ukupnom izvozu od oko četiri posto, pao je za oko 51 posto, na 867,9 milijuna eura, dok je u opskrbi električnom energijom, plinom, parom i klimatizaciji, s udjelom u ukupnom izvozu od oko tri posto, izvoz pao za oko 46 posto, na 776,8 milijuna eura.
Pad ukupnog uvoza RH u 2023. u odnosu na 2022. najvećim je dijelom posljedica pada uvoza u području rudarstvo i vađenje, koje ima udio u ukupnom uvozu od oko sedam posto i u kojem je uvoz pao za oko 45 posto, na gotovo tri milijarde eura, te u opskrbi električnom energijom, plinom, parom i klimatizaciji, s udjelom u ukupnom uvozu od oko dva posto, području u kojem je uvoz pao za oko 59 posto, na 882,3 milijuna eura.
Prema Standardnoj međunarodnoj trgovinskoj klasifikaciji (SMTK), najveće vrijednosti izvoza i uvoza ostvarene su u sektoru strojevi i prijevozna sredstva. Izvoz tog sektora, kako navode iz DZS-a, u 2023. je iznosio oko šest milijardi eura i čini oko 25 posto ukupnoga hrvatskog izvoza, dok je uvoz u istom razdoblju iznosio oko 11 milijardi eura i imao je udio od oko 27 posto.
Najvažniji vanjskotrgovinski partneri Hrvatske su države članice EU, a u 2023. je robna razmjena s državama članicama činila oko 68 posto ukupnog izvoza, koji se u odnosu na godinu prije smanjio za oko 6 posto, na 15,6 milijardi eura. Istodobno je uvoz iz drugih država članica EU-a u 2023., koji čini oko 77 posto ukupnog uvoza, porastao za oko tri posto u odnosu na 2022. godinu, na 30,4 milijarde eura.
U 2023. najveći vanjskotrgovinski partneri iz EU-a su, Njemačka, Italija, Slovenija i Mađarska.
Izvoz u Njemačku je iznosio 2,8 milijardi eura i bilježi rast za 2,3 posto, dok je uvoz iz te zemlje povećan 8,3 posto, na 5,7 milijardi eura.
U Italiju je izvezeno robe za gotovo 2,8 milijardi eura, što je pad za 5,2 posto, dok je uvoz iz te zemlje pao za 1,3 posto, na 5,7 milijardi eura.
U Sloveniju je izvezeno robe za 2,6 milijardi eura, što je pad od 7,9 posto, dok je uvezeno robe za 4,6 milijardi eura ili 0,9 posto više.
Konačni podaci DZS-a pokazuju da je u 2023. robna razmjena s trećim zemljama činila oko 32 posto ukupnog izvoza, koji je u usporedbi s 2022. smanjen za oko dva posto i oko 23 posto ukupnog uvoza, koji je pao za oko 25 posto.
U 2023. se izvan EU-a najviše izvezlo u Bosnu i Hercegovinu, a udio u ukupnom izvozu bio je oko 10 posto. U odnosu na 2022. izvoz u tu zemlju pao je za oko 8 posto, pokazuju konačni podaci DZS-a.
(Hina) pročitajte više
|
Obavijesti
Egipat - EU investicijska konferencija 2024.
Veleposlanstvo Egipta u Zagrebu poziva zainteresirane službene predstavnike iz Republike Hrvatske na sudjelovanje na Investicijskoj konferenciji 2024, a koja će biti organizirana u suradnji s Europskom unijom. Konferencija će se održati od 29. do 30. lipnja 2024. u gradu Kairu. Veleposlanstvo Egipta u Zagrebu moli povratnu informaciju o sudionicima koji se namjeravaju odazvati upućenom pozivu. [dokument1] pročitajte više
|
HAMAG ZAJMOVI ZA INVESTICIJE I OBRTNA SREDSTVA
Hrvatska agencija za malo gospodarstvo, inovacije i investicije (HAMAG-BICRO) u suradnji s Ministarstvom regionalnog razvoja i europskih fondova (MRRFEU) te Ministarstvom poljoprivrede ponovo stavlja na raspolaganje financijske instrumente za poduzetnike. Iz Europskog fonda za regionalni razvoj financirat će se dvije vrste zajmova: Ø EFRR Mali zajmovi za investicije te EFRR Mali zajmovi za obrtna sredstva. Ø Malim zajmovima za investicije kreditirat će se subjekti malog gospodarstva uz povoljnije uvjete financiranja. Namjena ovog zajma je financiranje osnovnih sredstava (materijalna i nematerijalna imovina) te obrtna sredstva maksimalno do 30% iznosa zajma. Maksimalni iznos Malog zajma za investicije iznosi =100.000 eura, a kamatna stopa je osnovna stopa koja vrijedi za Republiku Hrvatsku na datum zaprimanja zahtjeva umanjena za 1 postotni bod. Ø Zajmovi za obrtna sredstva namijenjeni su isključivo za financiranje troškova poput: troškovi pripreme proizvodnje, sirovina i materijala, troškovi zaposlenih, zakupa poslovnog prostora, režijski troškovi, opći troškovi i sl. Maksimalni iznos Malog zajma za obrtna sredstva je =30.000 eura, a kamatna stopa je osnovna stopa koja vrijedi za Republiku Hrvatsku na datum zaprimanja zahtjeva umanjena za 0,5 postotna boda. Za sve dodatne informacije glede izrade poslovnog plana i prijavu na javni poziv, kontakt osoba za dogovor je: mr.sc.Boris Vrtiprah, mag.oec. (e-mail: infob5.savjetovanje@gmail.com; info@b5-consulting.hr ; mob.br. 099 66 95 358). pročitajte više
|
O članovima
Naš Ivo Usmiani u Monacu konkurira za svjetskog poduzetnika godine
Na završnici globalnog programa EY Poduzetnik godine u Monacu, u organizaciji konzultantsko-revizorske tvrtke EY, bit će proglašen novi EY Svjetski poduzetnik godine, a hrvatsko poduzetništvo u konkurenciji više od 50 poduzetnica i poduzetnika iz 47 zemalja diljem svijeta predstavljat će Ivo Usmiani, osnivač, prvi direktor i predsjednik Upravnog odbora JGL-a, najveće hrvatske farmaceutske tvrtke u domaćem vlasništvu. Na velikoj završnici koja traje od 4. do 7. lipnja, čelnik JGL-a imat će priliku i povezati se sa svjetskom poslovnom zajednicom te dodatno upoznati druge kandidatkinje i kandidate koji konkuriraju za prestižnu nagradu. Trodnevni program “Ivo Usmiani jedan je od pionira hrvatskog poduzetništva, a u 33 godine od osnivanja JGL-a, postigao je brojne poslovne uspjehe. JGL Grupa danas posluje na 60 svjetskih tržišta, a 87 posto prihoda ostvaruje u izvozu. Svojim proizvodima, kao i aktivnostima te projektima potvrđuje usmjerenost na održivost i poboljšanje kvalitete života pacijenata i potrošača na globalnom tržištu”, rekao je Berislav Horvat, Country Managing Partner u EY-u Hrvatska. pročitajte više
|
U Ericsson NT-u otvoren Inventorium – važno mjesto suradnje sa znanošću
U prostorima Ericsson Nikola Tesla otvoren je znanstveno-istraživački laboratorij Inventorium. Namijenjen daljnjem produbljenju suradnje sa znanošću, laboratorij je otvoren u suradnji sa zagrebačkim Fakultetom elektrotehnike i računalstva (FER). Znanstvenici s FER-a, ali i drugih fakulteta, u posebno uređenom prostoru moći će koristiti znanja i tehnologije koje se razvijaju u jednoj od naših najinovativnijih kompanija. Zanimljivi i drugima “Ponosni smo na suradnju sa znanošću jer ona pokazuje našu predanost jačanju inovacijskog potencijala, transferu znanja i tehnologija te razvoju kvalitetnih stručnjaka”, poručila je prilikom otvorenja Inventoriuma Gordana Kovačević, predsjednica Uprave kompanije Ericsson Nikola Tesla. Suradnja Ericssona NT i FER-a stara je koliko i sam Ericsson NT, dakle duže od 60 godina, te nosi brojne rezultate – od izrade raznih prototipnih rješenja, brojnih zajednički prijavljenih patenata, znanstvenih radova do suradnje na obrazovnim programima. Suradnja otvorenjem Inventoriuma postaje još intenzivnija. Kako je to jednostavno sažela Gordana Kovačević, neposredno prije potpisivanja Memoranduma o razumijevanju s FER-om, “bez jakog sveučilišta i jakih fakulteta i znanosti nema razvoja tehnologije, a bez primjene naprednih tehnologija i razvoja snažnih partnerstva nije moguće ostvariti gospodarski i društveni prosperitet”. Iako je ta činjenica dobro poznata, u Hrvatskoj se u praksi slabo provodi. Sveučilište u Zagrebu relativno nedavno pokrenulo je Gospodarski savjet, na čijem je čelu upravo predsjednica Uprave Ericsson NT, a čiji je cilj, između ostalog, poboljšati transfer znanja i tehnologija u gospodarstvo. Savjet čini 12 tvrtki i institucija, a neki njegovi članovi, predstavnici nekih od najvećih domaćih kompanija, stigli su na svečano otvorenje Inventoriuma. Kakva će točno znanja i tehnologije biti dostupne znanstvenicima pažljivo su slušali Martina Dalić, čelnica Podravke, Mihael Furjan, čelnik Plive te Stjepan Roglić iz Orbica. “Drago mi je da sam pozvan na otvorenje jer je bitno da između kompanija postoji dijeljenje znanja koje bi trebalo rezultirati implementacijom najboljih praksi”, kaže Furjan dodajući da je Pliva, što se tiče suradnje sa znanošću, fokusirana na privlačenje studenata još tijekom studija kako bi si “osigurali” najbolji kadar na tržištu. FER rijedak slučaj Stjepan Roglić iz Orbica dodao je da u njihovoj kompaniji koja se bavi distribucijom i logistikom trenutačno nema prostora za otvaranje odjela istraživanja i razvoja, no sigurno je da će i u njihovoj branši upravo o implementaciji tehnoloških rješenja ovisiti uspjeh. Suradnju s fakultetima stoga planiraju intenzivirati. Dakle, i među vodećim domaćim kompanijama sustavne suradnje sa znanošću, aktivnih istraživačko-razvojnih centara, kakav je onaj Ericssona Nikola Tesla, koji je globalno prepoznatljiv po vrhunskim stručnjacima i inovacijama, vrlo je malo. Malo je i fakulteta koji imaju tako intenzivnu suradnju s gospodarstvom kao što to je ima FER, i to dobro uhodanu, mada i sam dekan Vedran Bilas ističe da uspostava suradnje često nije jednostavna. “Trebamo uspostaviti modele kako bi naši studenti, suradnici i nastavnici mogli raditi bolje i kvalitetnije. To je ključno kako bismo ostvarili naš cilj tehnološki jake Hrvatske, odnosno zemlje u kojoj najbolji talenti ostaju i koja privlači strane talente”, kaže Bilas. Ericsson NT i FER dobar su primjer toga, no taj primjer u Hrvatskoj tek rijetki slijede. (Poslovni dnevnik) pročitajte više
|
Podravki HealthComm Award za najveći doprinos javnom zdravlju društva
Podravka je dobila još jedno priznanje za svoju Nutritivnu strategiju – HealthComm Award. Za poticanje svijesti o važnosti zdrave prehrane te proizvodnjom proizvoda koji to omogućuju, Podravka je osvojila nagradu HealthComm Award za najveći doprinos javnom zdravlju društva. Dodjela je organizirana u sklopu HealthComm Foruma koji se 6. i 7. lipnja održava u Zagrebu. Nepoznavanje smjernica zdrave i pravilne prehrane te nepravilna prehrana i loše prehrambene navike velik su problem, što je potvrdilo i istraživanje provedeno na Podravkin zahtjev. Zato je tijekom 2023. godine Podravka napravila komunikacijsku kampanju „Hrana koja brine o vama“. Njeni su glavni ciljevi bili potaknuti svijest o važnosti zdrave prehrane, o Podravkinim proizvodima koji odgovaraju nutritivno uravnoteženoj prehrani i omogućuju ukusne obroke te promocija Nutritivne strategije i svega što se u sklopu nje radi. Upravo za rezultate postignute tom kampanjom, ali i za sve što se radilo ranijih godina, Podravka je primila nagradu. Dosadašnji rezultati Od 2014. do kraja 2023. godine Podravka je u svojim proizvodima smanjila sol za 350, a šećer za 1.784 tona. Iz slanih kategorija proizvoda poput juha, kocki, mesnih pašteta, gotovih jela, (polu)trajnih kobasičarskih proizvoda te kruha, u prosjeku je uklonjeno 17% soli, dok je iz slatkih kategorija poput žitarica za doručak i dječje hrane uklonjeno u prosjeku 30% šećera. Također, Podravka je inovativno pristupila cijelom projektu pa je razvila vlastite alate za upravljanje nutritivnom kvalitetom Podravkinih proizvoda – nutritivne profile. Oni predstavljaju jedinstvenu metodologiju preporučenih kriterija za sadržaj makro i mikro nutrijenata po serviranju proizvoda koja je znanstveno potvrđena od strane Prehrambeno-biotehnološkog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Uz to, Podravka je razvila normative za jela u osnovnim školama čiji je osnivač Koprivničko-križevačka županija što je dovelo do unapređenja i standardiziranja prehrane u 18 osnovnih škola. Nutritivna strategija do 2027. godine – nastavak pozitivnih praksi Projekt Nutritivne strategije ne staje: Nutritivna strategija donesena je do 2027. godine. Do tad je cilj daljnje smanjenje sastojaka poput soli i šećera, uklanjanje nepoželjnih sastojaka kao što su aditivi, pojačivači okusa, bojila, palmina mast. Istovremeno se vodi računa o dodavanju pozitivnih sastojaka poput proteina, vlakana, vitamina, minerala, žitarica od cjelovitog zrna te se razvijaju i BIO proizvodi, proizvodi za vegetarijance/vegane te proizvodi bez glutena. Podravka, kao predvodnik u prehrambenoj industriji u JI Europi, kroz Nutritivnu strategiju ima razrađen kompletan sustav upravljanja nutritivnom kvalitetom asortimana i brendova pomoću kojeg potrošačima pruža proizvode koji su u skladu s njihovim potrebama. Oni im pomažu u unapređenju prehrane te su u skladu s nacionalnim i globalnim zdravstvenim smjernicama. Uz to, Podravka samostalno, ali i u suradnji sa znanstvenom, stručnom, lokalnom, akademskom zajednicom (PBF, HZZO, NZJZ Andrija Štampar, Zavod za Nutricionizam, Bolnica Srebrnjak, škole) doprinosi osvještavanju važnosti kvalitetne prehrane i time brige za zdravlje. Osvještavanjem i poticanjem, na kraju i konzumacijom proizvoda koji su u skladu sa smjernicama pravilne prehrane, Podravka pozitivno doprinosi zdravlju potrošača i pozitivno djeluje na zdravstveni sustav jer smanjuje opterećenje na njega. pročitajte više
|
Izvozne prilike
Aktualne izvozne prilike koje prikuplja gospodarska diplomacija Ministarstva vanjskih i europskih poslova od 26.04.2024. - 14.06.2024. možete pronaći OVDJE
|
|
|
|
|